Faxe Kommunes prisuddelinger i 2024

Prisuddelingen finder sted den 14. marts kl. 19 i idrætshallen, Vesterled i Haslev.

Faxe Kommune påskønner initiativ, engagement og gejst, og anerkender personer, hold med flere, der er med til at gøre en forskel.
Ved prisuddelingen den 14. marts 2024 hyldes de personer og foreninger, som i 2023 har ydet en særligt imponerende indsats.
Plan & Kulturudvalget har på udvalgsmødet den 6. februar 2024 valgt mellem en række kvalificerede indstillinger til henholdsvis Kulturprisen, Ungdomslederprisen, Frivillighedsprisen og Fritidsprisen.
Folkeoplysningsudvalget har indstillet til Fritidsprisen.
Derudover modtager en lang række idrætsudøvere en Mesterskabspris for deres flotte præsentationer i 2023.

Mesterskabspriser 2023

Der er i år 25 idrætsudøvere, som er indstillet til at modtage en Mesterskabspris, hvilket i år omfatter 53 medaljer. De har, enten individuelt eller som hold, vundet guld, sølv eller bronze ved DM, NM, VM, EM eller OL. De indstillede udøvere er alle tilknyttet en forening, der hører til i Faxe Kommune.

Plan & Kulturudvalget glæder sig til at uddele priserne til årets prisuddeling i Idrætshallen Vesterled den 14. marts 2024 kl. 19.00.

Kulturprisen blev uddelt ved et særskilt arrangement i "Hønsehuset", Eskilstrupvej 27, Rønnede.

Uddelingen af Frivillighedsprisen sker ved et særskilt arrangement, nærmere dato følger.

Fritidsprisen 2023 - går i år til: Jette og Kjeld Roslind, Dalby Gymnastik & Idrætsforening

Jette gør et kæmpe arbejde for at aktivere nye trænere, nye frivillige - og gør alt for at foreningens håndboldtilbud til børn og unge i Dalby er up-to-date. Herunder deltagelse i stævner (Hillerød-cup i påsken for alle ungdomsspillere) diverse tiltag for at samle ungdommen i Dalby Hallerne, supersøndage, afslutninger med konkurrencer på tværs af årgange og med det sociale som vigtig ingrediens.

Kjeld er et kæmpe omdrejningspunkt om lørdagen, når de mindste skal træne.
Han sørger for kaffe på kanden til forældre og giver gerne en hånd med opsætning af baner, mål med mere.
Kjeld er også aktiv i forhold til at dømme/vejlede i de unges kampe og det gøres yderst pædagogisk.

Ungdomslederprisen 2023 - går i år til: John Olesen, Haslev Svømmeklub

På vegne af Haslev Svømmeklub indstilles John Olesen, cheftræner i Haslev Svømmeklub til Faxe Kommunes Ungdomslederpris. John har været cheftræner igennem de seneste 12 år i Haslev Svømmeklub og har haft ansvaret for den flotte og positive udvikling i konkurrenceafdelingen. Han har formået at udvikle svømmerne ud fra de rammer og betingelser der har været til rådighed i en lille svømmeklub som Haslev Svømmeklub.

Klubben er gået fra at vinde et par enkelte medaljer til DGI's Landsmesterskaber til at vinde over 30 medaljer. John er ikke kun en dygtig træner, men han fungerer også som en rollemodel og mentor for de unge svømmere.

Frivillighedsprisen 2023 - går i år til: Fanica Nielsen, Dalgården Rønnede

Dalgårdens ildsjæl og blæksprutte.
Fanica er den uundværlige, engagerede, imødekommende og hjælpsomme kvinde på Dalgården i Rønnede. Fritiden bruger Fanica i huset, hvor hun servicerer brugerne i flere grupper. Hun er kontaktperson i motionsenheden, hvor hun sætter en stor ære i at vejlede brugerne og sørger for servicering og vedligeholdelse/rengøring af motionsudstyret. Hun er kontaktperson for "Det sociale samvær for senhjerneskadede", og hun assisterer fysioterapeuten i arbejdet med de senhjerneskadede. Fanica er trods pludselige personlige omstændigheder kommet hurtigt tilbage til sine vanlige gøremål på Dalgården. Fanica føler ejerskab og er en ildsjæl, der fortjener anerkendelse og et kæmpe skulderklap. Hun gør en forskel.

Kulturprisen 2023 - går i år til: Aleks Jensen, Sommersang på Møllegården

Aleks har gennem fem år været vært for koncertarrangementerne Sommersang på Møllegården og Folk i Hønsehuset på sin ejendom i Eskilstrup ved Rønnede. Derudover har han været husvært for Kulsvierfestivalen i mange år. Ved koncerterne præsenteres folkemusik og moderne visesang fra hele verden, og det er lykkedes ham at skabe et fast publikum omkring koncerterne - og afhængigt af hvem der spiller - trække nye gæster til hver måned.