Høring - Højgårdsvej 3, Rønnede - Nedlæggelse af privat fællesvej
Vi har modtaget ansøgning om godkendelse af nedlæggelse af den private fællesvej beliggende på Højgårdsvej over matr.nr. 2n og 2l Tingerup By, Kongsted.
I forbindelse med arealoverførselssagen lægges der op til, at den private fællesvej nedlægges og fremover indgår hhv. til have for matr.nr. 2l og til landbrugsdrift for matr.nr. 2n.
Private fællesveje må ikke nedlægges eller omlægges uden kommunens tilladelse. Det fremgår af § 12 i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje.
I henhold til privatvejslovens bestemmelser om nedlæggelse af veje, skal en vej helt eller delvist opretholdes som privat fællesvej, hvis den efter matrikelkortet er eneste vejadgang til en ejendom og der ikke samtidig etableres anden vejadgang eller vejen i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med vejret til vejen.
Det er Faxe Kommunes vurdering, at vejen ikke er af vigtighed for nogen ejendomme med vejret til vejen, hvorfor vi som vejmyndighed agter at meddele tilladelse til, at nedlægge vejen som privat fællesvej.
Faxe Kommune agter at træffe beslutning om, at den private fællesvej nedlægges på flg. betingelser:
- Vejudlægget noteres i matriklen og berigtiges i tingbogen
- Udgifter til matrikulær notering og berigtigelse afholdes af ansøger
- Eventuelle forsyningsledninger beliggende på vejarealet tinglyses, samt at det sikres, at ledningsejerne har den fornødne adgang til at tilse og udbedre skader på deres ledninger
- Den fysiske nedlæggelse af vejen sker som angivet ovenfor
I forbindelse med afgørelsen om nedlæggelse af den private fællesvej ophører servitutstiftede eller hævdvunde vejrettigheder.
Afgørelsen træffes jf. §§ 12 i Lov.nr. 1234 af 4. november 2015 om bekendtgørelse af lov om private fællesveje.
Før kommunen kan godkende nedlæggelse af den private fællesvej, skal kommunen offentliggøre den påtænkte beslutning og fastsætte en frist på mindst 8 uger til at fremkomme med indsigelser og ændringsforslag før der træffes endelig afgørelse. Såfremt du har bemærkninger, indsigelser eller ændringsforslag skal dette fremsendes senest den 20. januar 2019 på e-mail trafik@faxekommune.dk.
Faxe Kommune vil på baggrund af eventuelt fremsendte bemærkninger eller indsigelser, foretage en vurdering af vigtigheden og træffe beslutning om vejens nedlæggelse på baggrund heraf.
Der skal hermed også orienteres om, at såfremt kommunen afviser indsigelse fra en grundejer med vejret om, at vejen skal opretholdes, kan grundejeren kræve, at kommunen indbringer spørgsmålet om vejens opretholdelse for taksationsmyndigheden. Dette skal være fremsat til kommunen inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt. Anmodningen skal sendes til e-mail trafik@faxekommune.dk.
Da kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens nedlæggelse, kan udgifterne ved sagens behandling til taksationsmyndigheden fordeles mellem de grundejere der har interesse i sagen.