Idefase forud for planlægning for solcellepark ved Jomfruens Egede

Faxe Kommune igangsætter nu kommuneplanlægning og lokalplanlægning for solcellepark ved Jomfruens Egede. Igangsættelsen sker på baggrund af en konkret henvendelse fra Lystrup og Jomfruens Egede Godser. Projektet forudsætter, at der udarbejdes et tillæg til kommuneplan.

På mødet den 27. november 2018 godkendte Plan- og Kulturudvalget at planarbejdet for solcellepark ved Jomfruens Egede kan igangsættes. Du kan læse udvalgets referat fra mødet her.

Indholdet i den nye planlægning

Projektområdet ligger dels på markerne nord for Jomfruens Egede, dels i området syd og øst for landsbyen Frenderup.

Projektet omhandler et forslag, hvor der opstilles solcellepaneler på stativer på et ca. 168 ha stort markareal. Stativerne presses eller skrues i jorden, og de vil have en maksimal højde på 3,5 meter.

Et forslag til kommuneplantillæg vil udlægge området til teknisk anlæg, herunder solenergianlæg.

Lokalplanforslaget skal sikre at områdets indretning, herunder bl.a. placering, omfang og udformning af solcelleparken, transformatorstation samt vejadgang og afskærmende beplantningsbælter.

Idéer og forslag

I forbindelse med at planarbejdet sættes i gang, vil Faxe Kommune, jf. planlovens § 23c gerne høre dine bemærkninger til den nye planlægning. Du kan blandt andet indsende idéer og forslag til områdets afgræsning, anlæggets udformning, beplantning med videre.

Det videre forløb

Idéer og forslag til det videre planarbejde skal være modtaget af Faxe Kommune senest tirsdag den 19. februar 2019. Send gerne en e-mail til plan2@faxekommune.dk. Du kan også sende et brev til Faxe Kommune, Center for Plan og Miljø, Frederiksgade 9, 4690 Haslev.

Når planforslagene er udarbejdet, vil de blive fremlagt i offentlig høring. Under den offentlige høring vil det igen blive muligt at komme med bemærkninger til planlægningen inden byrådets endelige vedtagelse. Først efter den endelige vedtagelse af kommuneplantillæg og lokalplan kan solcelleparken etableres.

Spørgsmål til planlægningen kan rettes til Camilla Dencker på tlf.: 5620 3019 eller e-mail plan2@faxekommune.dk.