Novo Nordisk Fonden støtter  Hylleholt-lærers udviklingsarbejde

Novo Nordisk Fonden støtter Hylleholt-lærers udviklingsarbejde

667.000 kroner fra Novo Nordisk Fonden skal skabe 16 undervisningsforløb, som kan fremme børn og unges interesse i de naturvidenskabelige fag. Alt sammen i tæt samarbejde med virksomheder, som bidrager med unikke input fra den virkelige verden.

Naturfagslærer Henrik Breilev fra Hylleholt Skole i Faxe Ladeplads går på sommerferie med en glædelig nyhed. Novo Nordisk Fonden har nemlig godkendt hans ansøgning og bevilget 667.000 kroner.

Pengene går til et fireårigt forløb, hvor Henrik Breilev skal udvikle unikt undervisningsmateriale, som forhåbentlig antænder en gnist hos de unge, som gerne skal blive inspireret til at gå videre med en naturfaglig uddannelse. Undervisningsmaterialet skal kunne bruges af lærere over hele landet, det vil være tilgængeligt online og har til formål også at bringe eleverne tættere på virkeligheden i forskellige virksomheder.

- Jeg interesserer mig for, hvordan viden og teknologi kan ændre vores vilkår til det bedre. Der er mere brug for det i dag end nogensinde. Det er vigtigt, at eleverne kommer ud at arbejde med noget i virksomhederne, som kan blive materiale i vores undervisning. Derfor er jeg også afhængig af, at mange virksomheder i Faxe Kommune byder sig til, så vi kan få et samarbejde stablet på benene, siger Henrik Breilev.

Og der er masser af potentiale derude. Hos en brolægger er der for eksempel alt fra stentyper og geologi, geometri, elektronik og mekanik. Og ofte opdager både lærer og elever nye emner, der kan foldes ud i undervisningen, når de er på besøg hos en virksomhed. Det er denne rigdom af helt virkelighedsnære temaer, Henrik Breilev skal dykke ned i og gøre brugbart for egne og andre læreres elever.

- Det tager lang tid at udvikle undervisningsmateriale, så jeg er glad og taknemmelig for at få tid til at lægge struktureret tid i arbejdet, til glæde for alle, siger han.

Virksomhedernes fremtidige arbejdskraft

Faxe og Næstved Kommunes fælles erhvervsplaymaker, Ole Hilden, arbejder til daglig med formidle kontakt mellem skolerne og virksomhederne - netop for at inspirere de unge til at tage en erhvervsfaglig uddannelse - gerne inden for de naturvidenskabelige retninger. Han er derfor i tæt dialog med virksomheder i samme ærinde som naturfagslærer Henrik Breilev. De unge skal ud i verden og se, at det de lærer, er relevant og brugbart.

- Henrik er en nysgerrig, erfaren og dygtig formidler. Han kan være med til at "oversætte" virksomhedernes hverdag og formidle det, de laver, så eleverne forstår, hvorfor de skal lære de naturvidenskabelige fag. I mit opsøgende arbejde med virksomhederne er det godt at kunne tænke Henrik og dette projekt ind. Det er godt for mig at have Henrik at sparre med, så vi giver både virksomheder og elever gode oplevelser, siger Ole Hilden og henviser til, at det jo også er i virksomhedernes fremtidige rekrutterings-interesse at være med på samarbejdet med skolerne.