Faste teams i hjemmeplejen er en succes

Projektet Hjemmeplejen skaber vi sammen har indført faste teams i hjemmeplejen i Faxe Kommune. Den ordning kører nu succesfuldt videre. Borgerne oplever færre forskellige hjemmehjælpere i deres hjem, og langt flere gennemgår rehabiliteringsforløb, så de klarer sig selv bedre i eget hjem.

Borgere som modtager hjemmehjælp har gennem de seneste år oplevet en forandring i den service, Faxe Kommune tilbyder.

For eksempel er der i dag langt færre forskellige hjemmehjælpere, som kommer i borgernes hjem end for to år siden.

Det skyldes et helt særligt projekt - Hjemmeplejen skaber vi sammen - som var støttet af puljen Faste teams i ældreplejen under Social- og Boligstyrelsen.

Projektet sluttede ved udgangen af 2023, og Senior & Sundhedsudvalget har netop modtaget projektets sidste afrapportering.

Tallene taler et tydeligt sprog

I oktober 2021 kom er i gennemsnit 13,6 forskellige medarbejdere i et hjem hen over en periode på fire uger.
I januar 2024 var antallet nede på 9,5.
Projektets målsætning var maksimalt fem forskellige medarbejdere i et hjem på en standard uge, og det er stort set opnået.
I uge 1 var der i gennemsnit 5,3 medarbejdere, i uge 2 var det 4,7 medarbejdere, i uge 3 var antallet 5 og i uge fire 5,1.

Senior- og Sundhedsudvalget ser med stor tilfredshed på resultaterne, men er også opmærksom på, at de gode erfaringer skal udbredes til hele hjemmeplejen.

Før projektet var hjemmeplejen organiseret i to store distrikter, hvor planlæggerne planlagde dagens ruter og udleverede disse som kørelister til medarbejderne.
I dag er hjemmeplejen organiseret i fire distrikter, der hver består af to-tre selvplanlæggende teams. De små teams planlægger dagens ruter, når de møder ind i deres team og har generelt større indflydelse på planlægning af eget arbejde På den måde sikrer de medarbejdere, der kender borgerne bedst, at der bliver taget højde for både kompetencer og kontinuitet hos borgerne.

Der er endvidere ansat rehabiliteringsmedarbejdere i de faste teams.
Det har givet et markant løft på området.
Langt flere borgere end før projektets opstart visiteres til et rehabiliteringsforløb.

På den måde kan den enkelte borger få intensiv støtte i at opnå nogle tabte færdigheder og være mest mulig selvhjulpen så længe som muligt.

- Det er et positivt resultat af et godt arbejde i hele hjemmeplejen. Set i lyset af regeringens udspil til en ny Ældrelov, er vi godt på vej i Faxe Kommune. Men der er mere arbejde forude, og vi skal fortsætte den gode udvikling. Derfor skal vi også se nærmere på, hvordan vi kan integrere sygeplejerskerne i de faste teams. Det er noget af det, vi ikke er lykkedes med i projektet. Det er vigtigt, hvis borgerne skal opleve den kvalitet, der kommer med en god helhedspleje. Men helt overordnet er det virkelig godt at se resultaterne af arbejdet med faste teams i hjemmeplejen, og der er ingen tvivl om, at det har løftet kvaliteten af vores pleje, siger Lars Folmann, formand for Senior & Sundhedsudvalget.