Høring: Planer for tre Solcelleparker nordøst for Haslev

Faxe Byråd har den 15. november 2018 godkendt planforslag for tre solcelleparker nordøst for Haslev. Planerne er nu i 8 ugers offentlig høring frem til den 30. januar 2019.

Faxe Byråd har den 15. november 2018 godkendt følgende planforslag: lokalplan 700-76 for Solcellepark ved Langesnave, lokalplan 700-77 for Solcellepark ved Freerslev, lokalplan 700-78 for Solcellepark ved Høsten Torp samt kommuneplantillæg nr. 20 for tre solcelleparker nordøst for Haslev.

De fire planforslag er nu i 8. ugers offentlig høring fra den 4. december 2018 til den 30. januar 2019 og kan i hele perioden ses i borgerservicecentrene, på bibliotekerne og på Faxe Kommunes hjemmeside. Bemærkninger og indsigelser skal sendes til plan2@faxekommune.dk eller med post til Faxe Kommune, Frederiksgade 9, 4690 Haslev, og skal være os i hænde senest tirsdag den 30. januar 2019. Efter høringsperioden vil byrådet tage endelig stilling til planforslagene og miljøvurderingen.

Du finder planforslagene under "Læs også".

Borgermøde på Rådhuset i Haslev
Tirsdag den 8. januar 2019 indbyder Faxe Kommune til offentligt møde om planerne. Mødet holdes kl. 19:00 til 21:00 på Rådhuset, Frederiksgade 9 i Haslev.

Nederst på denne side kan du kan se det oplæg, der blev vist på borgermødet den 8. januar.

Forslag til lokalplan nr. 700-76
Lokalplanforslaget er udarbejdet efter ønske fra FOGC SOL ApS (Bregentved gods m.fl.) og giver mulighed for at etablere en solcellepark på et markareal syd for Langesnave på godsets jorde vest for Sydmotorvejen og nord for Charlottedalsvej. Arealet ligger i dag i landzone og er ikke omfattet af gældende planlægning.

Forslag til lokalplan nr. 700-77
Lokalplanforslaget er udarbejdet efter ønske fra Faxe Sol Aps (Bregentved gods m.fl.) og giver mulighed for at etablere en solcellepark på et markareal, nord for Freerslev på godsets jorde vest for Køgevej og nord for Sanderhusvej. Arealet ligger i dag i landzone og er ikke omfattet af gældende planlægning.

Forslag til lokalplan nr. 700-78
Lokalplanforslaget er udarbejdet efter ønske fra PV Haslev ApS (Bregentved Gods m.fl.) og giver mulighed for at etablere en solcellepark øst for Høsten Torp på godsets jorde imellem Sydmotorvejen, Køgevej og Vordingborgvej. Arealet ligger i dag i landzone og er ikke omfattet af gældende planlægning.

Forslag til kommuneplantillæg nr. 20
De tre lokalplanområder er ikke omfattet af kommuneplan 2013, hvorfor der med tillæg nr. 20 udlægges tre nye rammeområder: Å-T15 Solcellepark ved Langesnave, Å-T16 Solcellepark ved Freerslev og Å-T17 Solcellepark ved Høsten Torp. De tre nye rammeområder udlægges til tekniske anlæg og jordbrugsformål.

Herudover justerer tillægget Kommuneplanens udpegning af kirkeomgivelser og skovrejsning uønsket ved Freerslev således, at udpegningerne fremover følger Køgevej. Endelig justerer tillægget det principielle tracé for en planlagt rekreativ regional sti således, at den fremover følger Sanderhusvej, Orned Bæk og videre gennem Sofiendal Hestehave.

Miljøvurdering
I henhold til ”Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)” er der udarbejdet en miljøvurdering af planforslagene, da det ikke på forhånd kunne udelukkes, om planernes realisering kunne betyde en væsentlig indvirkning på miljøet.

Indholdet i miljørpporten er fastlagt på baggrund af en såkaldt afgrænsningsrapport, hvor der ses på planernes miljømæssige konsekvenser i bred forstand. De emner der sættes fokus på i miljøvurderingen er: Ændring i skov, herunder arealer hvor skov er uønsket, Kirkeomgivelser, Landskab, Skovbyggelinje herunder visuel effekt samt Dyre- og planteliv (faunapassager og rovfugle).

Hovedkonklusionen i miljørapporten er, at en realisering af planerne overordnet set ikke vil give miljøproblemer.

Miljørapporten findes i de fire konkrete planforslag under "læs også".

Klagevejledning
Byrådets vedtagelse af planforslag til offentlig høring kan ikke påklages til Planklagenævnet. Først ved byrådets endelige vedtagelse og efterfølgende offentliggørelse kan retlige spørgsmål påklages til Planklagenævnet jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Der kan ikke klages over miljøvurderingen, mens planforslagene er i offentlig høring. Først ved den endelige vedtagelse af planerne kan miljøvurderingen påklages til Planklagenævnet.

Midlertidige retsvirkninger
Ejendomme indenfor lokalplanens område, må ikke bebygges eller udnyttes på en måde, der foregriber indholdet i lokalplanen. Den eksisterende lovlige anvendelse af en ejendom kan fortsætte som hidtil. Denne foreløbige retsvirkning gælder, indtil den endeligt vedtagne eller godkendte lokalplan er offentligt bekendtgjort, dog højest ét år efter offentliggørelse af lokalplanforslaget.

Afgørelse om ikke VVM-pligt - Solcellepark ved henholdsvis Langesnave, Freerslev og Høsten Torp
Faxe Kommune har truffet afgørelse om ikke VVM-pligt for etablering af solcelleparker ved Langesnave, Freerslev og Høsten Torp. Afgørelserne er truffet efter § 21 i bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1225 af 15/10/2018).

Du kan læse mere om kommunens afgørelser om ikke VVM-pligt under "Læs også".